HOVEDSIDEN
GALLERI
BILDESALG
FOTOUTSTYR
MER OM FUGL
MER OM FOTO

SOMMERFUGLER
GJESTEBOK
MAIL

 


 

 

 



©Svein Bekkum

 

Fuglefotografering

Side 2-"Fotoutstyr"

Denne siden kommer fortrinnsvis til å ta for seg utstyr for fuglefotografering, da speilrefleksutstyr. For den som vil lese mer om digiscoping, følg linken til sidene om   digiscoping.

Kamera: For fuglefotografering er det hovedsaklig tradisjonelt enøyd speilreflekskamera (SLR) i 35 mm format, eller digitalt, som blir brukt. Uansett merke og type er det viktig å hugse på at kameraets viktigste funksjon er å holde/transportere filmen, måle lyset og eksponere deretter. At kameraet er solid og pålitelig, med en god lysmåler, er viktigere enn at kameraet har alle mulige småfinesser. Noen sverger til autofokus (AF), og andre skyr det som pesten. Under noen opptakssituasjoner er AF et godt hjelpemiddel, som når en fotograferer flygende fugl. Dessuten er ofte AF-en ikke helt lydløs, og når en sitter i en kamuflasje med fuglen på bare et par meters avstand, kan lyden fra AF-en være nok til å skremme drømmemotivet vekk for godt. Før brukte jeg selv stort sett manuell fokus, for å kunne beholde kontrollen over fokuseringen, men etterhvert som jeg fikk objektiv med rask, lydløs og presis AF har jeg begynt å bruke AF mer og mer.

Objektiv: Objektivet er det viktigste elementet i utrustningen, og det er her glasset sitter, som samler og behandler lyset til det endelige resultatet vi får på film eller bildebrikke. For å oppnå god skarphet, og å kunne fotografere under varierende lysforhold, er et godt teleobjektiv (gjerne rundt 300 mm) med god lysstyrke (f 4, aller helst 2,8), gjerne det fuglefotografer benytter. En vil fort oppdage at det har lett for å bli mye omgivelser og lite fugl på bildene, og at avstanden til motiv ikke kan være særlig stor. Ved gode lysforhold kan en 400mm /f 5,6 være et brukbart alternativ, selv om lysstyrken er i minste laget. Mange fuglefotografer bruker enda lengre lyssterke teleobjektiv, som 500mm f4 og 600mm f4, men da begynner utstyret å koste like mye som en middels familiebil....! Fordelen med disse lyssterkere objektivene er at de gir betydelig forstørrelse og bildekvalitet, også brukt sammen med konvertere.

Men mange gode bilder er tatt med ganske ordinære objektiver, og til å begynne med kan en telezoom i området 100-300 mm være et godt startobjektiv.

Stativ: Stativets nytte under fotograferingen er ofte undervurdert, men under fuglefotografering med disse teleobjektivene oppdager en fort at det er en viktig og uunnværlig del av fotoutstyret. For det første er det sjelden at lyset er så godt at en oppnår såpass raske lukkertider at en kan få helt skarpe bilder med et håndholdt teleobjektiv. Dessuten veier ofte utstyret en del, og når en sitter og venter på at fuglene skal dukke opp foran kamuflasjen er det dumt å få slitne og ustødige hender lenge før motivet er der. Da er det bedre å ha kamera og objektiv skuddklart på stativ, pekende ut gjennom åpningen i kamuflasjen.

De viktigste egenskapene ved et stativ, er at det må være solid og stødig. Det bør være noenlunde greit å justere i lengde/vinkel på beina, og ha et godt stativhode med mulighet for bruk av hurtigfeste av en solid variant, for lett å kunne bytte det som sitter på. Ofte er stativet som en bruker sammen med teleskop, også gode kamerastativ.

Film: Hvis en ikke kaster seg på den digitale bølgen, med digital speilrefleks, minnebrikker og digitalt mørkerom (datamaskin med bildebehandlingsprogram), er filmen et annet viktig moment. Film for dias/lysbilder/slides er det som blir mest brukt, grunnet dens uovertreffelige skarphet og farger. En vil oftest ha så finkornet film som mulig, men også gode lukkertider. Tidligere var dette en vanskelig kombinasjon som krevde ypperlig lys for å oppnå gode resultater, men utviklingen innen film har vært stor, og i dag er mange lysbildefilmer på 400ASA utrolig finkornet, og fin å bruke med teleoptikk. Her er det mye smak og behag, samt prøving og feiling. Selv bruker jeg tre typer Fuji lysbildefilm:

Fuji Velvia 50 ASA- Sylskarp film med utrolig mettede farger, etter min smak nesten for mye av det gode.

Fuji Provia 100/400 ASA- En annen skarp film med meget gode farger, og fint korn, selv med 400 ASA.

Fuji Sensia 100 ASA- Rimelig film med god skarphet og lite korn, kanskje litt slapp i fargene, og litt lett for å brenne ut i høylysene.

 

Annet: Ellers er det mye utstyr som er mer eller mindre nødvendig.
-En snorutløser for å unngå kamerarystelser ved litt lange lukkertider.
-Konvertere, øker brennvidden (forstørrelsen) med enten 1,4x eller 2x, men på bekostning av lukkertider, da en mister henholdsvis 1 eller 2 blendertrinn.
-Blitz, gir lys og bedre lukkertider ved dårlig lys, og brukes også for å lette opp skygger i sterkt/vanskelig lys, samt for å mette farger.
-Sekk/bag for å bære utstyret. Her mener jeg det er like greit å gå for en fotosekk til å begynne med, siden utstyret veier en del. Da bærer en behagelig, og slipper å få skjev og vond rygg.
-Kamuflasje, her er det mange muligheter, men et kamuflasjenett eller et lite kamuflasjetelt er veldig kjekt å bruke. Ellers gjelder det å bruke det en har for hånden, og det skader ikke å improvisere litt. Les mer om kamuflasjer HER.
-Ettbenstativ/monopod, et stativ med bare en fot, gir god støtte under fotografering og venting, samt at det er meget fleksibelt i bruk. Ypperlig for lengre turer da det veier lite.


Klassisk "rigg" for fuglefotografering (Nikon F90x & Nikon AF 300/2,8 ED IF)

Lær ditt utstyr å kjenne, det er den viktigste faktoren for å bli fornøyd med fotograferingen din, uansett hvor hardt du satser.
Det er alltid personen som håndterer kameraet som avgjør hvordan resultatet blir, uansett hvor supert teleobjektivet er, eller hvor mange knapper og funksjoner kameraet har.

 

4Til side 3- "Ut i felten"